آموزش های مستقیم کودک بخش اول
آموزشهای مستقیم به فرزندان باید از چه زمانی شروع شود؟
نوشته زیر برگرفته از کتاب «نسیم مهر» (متن پیاده شده برنامه پرسش و پاسخ رادیویی استاد حسین دهنوی) می باشد.
امام على (علیه السلام) خطاب به امام حسن (علیه السلام) فرمودند: «فرزندم! من پیش از آن كه دلت سخت و ذهنت مشغول شود، به ادب آموزىات پرداختم … من بر تربیت تو همت گماشتم؛ در حالى كه كودك بودى و نیتى سالم و نفسى پاك داشتى». (نامه 31 نهج البلاغه)
سؤال 1ـ از چه زمانى مىتوانیم فرزندمان را به آموختن علم علاقهمند كنیم؟
جواب:
ایجاد علاقه به علم در فرزندان، به زمان انعقاد نطفه باز مىگردد.
براساس روایات دینى ما، اگر نطفه فرزند، شب پنجشنبه یا عصر جمعه منعقد شود، به آموختن علم علاقهمند و دانشمند خواهد شد.
رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه وآله) خطاب به حضرت على (علیه السلام) فرمود:
یا على ان جامعت اهلك لیلة الخمیس فقضى بینكما ولد فانه یكون… عالما من العلما… و ان جامعتها یوم الجمعة بعد العصر فقضى بینكما ولد فانه یكون معروفا مشهورا عالما.. [1]
اى على! اگر از تو و همسرت، شب پنجشنبه نطفهاى منعقد شود، دانشمندى از دانشمندان، و اگر عصر جمعه فرزندى میان شما پدید آید، مشهور و اندیشهور خواهد شد.
از علل علاقهمندى فرزند به كتابخوانى، این است كه مادر باردار، در دوران جنینى براى فرزندش كتاب بخواند. این مسأله پس از چهار ماهگى كه دستگاه شنوایى جنین شكل مىگیرد و به ویژه در سه ماه آخر باردارى، اهمیت ویژهاى مىیابد.
سؤال 2ـ آیا در دوران جنینى هم مىتوان به فرزند آموزش داد؟
جواب:
آموزش به فرزند را مىتوان از دوران جنینى (به ویژه پس از 4 ماهگى) آغاز كرد؛ زیرا در این دوران، صداها را مىشنود و در مقابل آنها واكنش نشان مىدهد؛ پس خوب است مادر باردار، با جنین خود سخن بگوید و برایش شعرهاى زیبا و با محتواى خوب و به ویژه قرآن بخواند؛ همان گونه كه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) با جنین در رحم خود سخن مىگفت. این رفتار مادر، افزون بر شنیدن جنین، بر ضمیر ناخودآگاه او نیز اثر مىگذارد و پس از سالها، با این سخنان و شعرها و آیات شریف قرآن، احساس انس و آشنایى خواهد كرد.
سؤال 3ـ پس از تولد فرزند، از چه زمانى مىتوانیم آموزش او را آغاز كنیم؟
جواب:
آموزش فرزند، بىدرنگ پس از تولد آغاز مىشود؛ زیرا نوزاد، برخلاف تصور پیشینیان، هوشیار و تأثیرپذیر است و زمینه یادگیرى در او وجود دارد؛ به همین جهت، 12 ساعت پس از تولد، به صداى انسان واكنش نشان مىدهد.
او در پایان هفته اول، نشانههایى از مادر را به خاطر مىسپارد و از حدود هفته سوم، به چهره وى در حالى كه از نزدیك مشغول شیر دادن و حرف زدن با كودك است، چشم مىدوزد. او حدود 6 هفتگى، در واكنش به صداى گفت و گوى والدین، نجوا (غان و غون) مىكند و لبخند مىزند. در 3 ماهگى، سرش را به طور ارادى، براى خیره شدن دقیق به اطراف، به این سو و آن سو مىچرخاند و به تدریج اگر چیزى برایش خوشایند نباشد، چشمهایش را مىبندد یا سرش را بر مىگرداند و با آغاز غذاهاى كمكى، طعم غذاها را تشخیص مىدهد؛ خوردنىهاى خوش طعم را مىخورد و در برابر خوراكىهاى با طعم نامناسب و داروها مقاومت مىكند.
آموزش از لحظه تولد آغاز مىشود؛ البته به صورت غیر مستقیم و القا بر ضمیر ناخودآگاه كودك.
[1] ـ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 553 .
منتظر ادامه مباحث باشید