• خانه 
  • تماس  

آسیب شناسی مهدویت

10 مرداد 1395 توسط مدیریت استانی قم

برداشت نادرست از انتظار

از آسیب‏هاى مهم در فرهنگ مهدویت، تفسیرها و برداشت‏هاى نادرست از موضوعات و مصاديق آن است. تحلیل نادرست و ناقص از روایات به دریافت غیر صحیح و منحرف نمودن اعتقادات عملي افراد و جامعه منتظر مى‏انجامد. در حال حاضر دو تفكر و نگرش كلي در جامعه شيعه نسبت به اُمور آخرالزماني و مقوله هاي مربوط به مهدويت وجود دارد.

الف- يك تفكر معتقد است كه هر حكومتي را به هر شكل، باطل و برخلاف اسلام است و مي‏گويد: ‏هر اقدامي براي تشكيل حكومت در زمان غيبت، خلاف شرع و مخالف نصوص و روايات معتبر است به اين استدلال كه در روايات آمده است:« ‏هر عَلَم و پرچمي قبل از ظهور قائم(عليه السلام) باطل است ».

1- اين تفكر انتظار فرج را در دعا براي فرج، اَمر به معروف و نهي از منكرهاي جزئي منحصر دانسته و بيشتر از آن، وظيفه‏ائي براي خويش قائل نيستند.

2- در مواردي حتي امر به معروف و نهي از منكرهاي جزئي را نيز برنمي‏تابند. چون معتقدند در دوران غيبت، كاري از آنها برنمي‏آيد و جُز انكار قلبي يك گناه، تكليفي به عهده ندارند.

3- سقوط جامعه و حركت آن به سمت قهقراء را حتمي دانسته و معتقد هستند كه بايد مترصد و مراقب خود و خانواده خويش باشند. به همين دليل به آنان اتهام زده مي‌شود كه « اين تفكر، انتظار را چنين تفسير مي‏كند: نه تنها نبايد جلوي مفاسد و گناهان را گرفت، بلكه بايستي به آنها دامن زد تا زمينه ظهور حضرت حجّت هر چه بيشتر فراهم گردد ».

ب- تفكر و انديشه ديگر كه نظام سياسي حاكم بر ايران، آن را نمايندگي مي‌نمايد، مي‌گويد: قيام حضرت صاحب الزمان(عج الله تعالي فرجه الشريف) زمينه سازي و آمادگي مي‏طلبد. پس ما بايد با تشكيل يك دولت و حكومت قوي و مقتدر، با آموزشهاي ديني و علمي، نسلي منتظِر و كوشا را تربيت نمائيم كه زمينه را براي ظهور حضرت امام زمان(عليه السلام)، آماده نمايد.

الف- پيامدها:
هر گونه اشتباه و انحراف در موضوع انتظار و مهدويت، باعث ايجاد گسست و پراكندگي، عداوت و دشمني در بين شيعيان و حتّي تأخير در امر ظهور و فَرَج حضر امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي‌گردد.
آن حضرت(عليه السلام) به عنوان تذكر و هشدار نسبت به اين موضوع، خطاب به جناب شيخ مفيد(رحمه الله عليه) فرمودند: « وَ لَوْ اَنَّ اَشْياعَنَا وَفَّقَهُمُ اللهُ لِطَاعَتِهِ عَلَي اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهِدَتِنَا… اگر شیعیان ما که خداوند ایشان را به اطاعت خویش موفق بدارد، در وفاي به عهد و پيماني كه دارند، همدل ميشدند، هرگز سعادت ديدار ما از ايشان به تاخير نمي‌افتاد و زودتر نصيب آنان ميگشت»*1
پيش از طرح منشأ و علل چنين ديدگاه‏هايي، لازم است به برخي از پيامدهاي اين نظرياتي كه با روح مهدويت و انتظار براي ظهور و قيام موعود و برپائي حكومت اهل بيت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) ناسازكار است، اشاره شود.
1‌- قانع بودن به وضع موجود جامعه شيعه و عدم اهتمام براي تحقق دولت آل رسول الله(صلي الله عليه و آله).
2‌- عقب ماندگي ديني و انحراف در اعتقاد عملي افراد.
3‌- تسلّط بيگانگان و زبوني در مقابل آنها به علت تعاملات سياسي و اقتصادي كه مبتني بر قوانين جاري بين‌المللي مي‌باشد كه توسط كشورهاي دارالكفر پايه گذاري شده است.
4‌- نااميدي و پذيرش شكست در حوزه فرد و اجتماع.
5‌- ناتواني دولت و نابساماني اُمور كشور در برپائي عدالت حتي به شكل صوري، كه منجر به ايجاد شبهه در دولت مهدوي مي‌گردد.
6‌- فراگير شدن ستم با توجيه ديني و حكومتي(نگاهي داشته باشيم به حكومت كليسا در دوران قرون وسطي در اروپا، كه حكومت دين بدون زعامت يك فرمانرواي معصوم چه بلائي بر سَر مردو و دين مسيحيت آورد.)
7‌- همراهي و مددجوئي از دشمنان اهل بيت رسول الله (صلي الله عليه و آله).
8‌- قبول ذلّت و بدبختي در حوزه فرد و اجتماع.
9‌- مشكلتر ساختن حركت و قيام امام زمان(عليه السلام) چرا كه هر چه فساد و تباهي بيشتر شود، كار امام(عليه السلام) در مبارزه سخت‏تر و طولاني مي‏گردد.
10‌- تعطيلي محتواي بسياري از آيات و روايات مانند: امر به معروف و نهي از منكر.

ب- خاستگاه و منشأ برداشت‏هاي انحرافي عبارت است از:
1‌- كوته فكري و عدم بصيرت كافي نسبت به دين.
2‌- تمايل به انحرافات اخلاقي و ايماني و اقتصادي در سطح وسيع كه براي رسيدن به آن، نياز به اعمال قدرت اجرائي مي‌باشد.
3‌- جاه طلبي و قدرت طلبي در لباس دين.
4‌- توهم اينكه غير از امام زمان(عليه السلام) كس ديگري نيز مي‏تواند همه فسادها و تباهي‏ها را به صورت كامل برچيند و تمامي خيرها و صلاح‏ها را در همه ابعاد و زمنيه‏ها حاكم سازد.
5‌- هدف، وسيله را توجيه مي‏كند: « ‏الغايات تبرّر المبادي؛ هدف‏ها، وسيله‏هاي نامشروع را مشروعيت مي‏بخشد.» پس بهترين راه براي رسيدن به قدرت و حكومت، استفاده ابزاري از دين مي‌باشد.

ج- مبارزه و درمان:
1‌- علم و بصيرت در ديني، در مقابل كج انديشي‏ها و برداشت‏هاي غلط.
2‌- تقوا در مقابل هوي و هوس.
3‌- علم و بصيرت در حوزه اخلاق و اجتماع براي تشخيص مصاديق انتظار و وظايف منتظران.
4‌- تبيين و روشنگري انديشمندان و علماء در حوزه مسائل ديني انتظار.
5‌- پيروي از علماي راستين كه مصداق نايبان عام امام زمان(عليه السلام) هستند.
6‌- به حاشيه راندن تفكرات به ظاهر مدرن، اما در باطن برخاسته از علوم بشري و الحادي يونان باستان، مثل فلسفه و تصوف كه به نام حكمت و عرفان به مردم معرفي مي‌شود.

پي‌نوشت:
*1- بحارالانوار، جلد 53، صفحه 177
منبع
موضوعات مرتبط: آسیب شناسی مهدویت

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مدیریت استانی قم

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • روانشناسی
  • اخلاقی
    • ائمه
  • شهدا
  • حدیث هفته
  • مهدویت
  • پزشکی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • تماس
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس